Väsentlighet & väsentlighetsanalys

För oss på Elektroskandia innebär begreppet ”hållbarhet” ett kontinuerligt kvalitetsarbete inom flera områden: Ekonomi, sociala frågor samt kvalitets- och miljöfrågor där vi inbegriper frågor om människorätt och arbetsmiljö. God lönsamhet är självklart en förutsättning för att driva vårt företag vidare på lång sikt. Vi får ett bättre samarbete med våra medarbetare och övriga intressenter om vi tar hänsyn till sociala frågor samt väger in kvalitets- och miljöaspekter.

Hållbarhet betyder olika saker beroende på vem du frågar på Elektroskandia:

  • HR Businesspartner (specialister på personalfrågor) arbetar för att säkerställa lika rättigheter, en låg personalomsättning och låg sjukfrånvaro.
  • Våra logistiker strävar efter en varutillgänglighet som leder till lägre utsläpp från transporter.
  • Säljavdelningen arbetar för långsiktiga kontrakt, där kunden ser fördelar av sammanhållna leveranser vilket leder till lägre miljöpåverkan.
  • Våra inköpare strävar efter samarbeten med leverantörer som följer FN:s ”Global compacts” 10 principer.

Workshop för att fastställa viktiga hållbarhetsfrågor för Elektroskandia

För att identifiera Elektroskandias viktigaste hållbarhetsfrågor uppdaterades hösten 2021 vår väsentlighetsanalys av företagsledningen och en grupp medarbetare som representerade hela organisationen. Utifrån en bruttolista med hållbarhetsaspekter och utgångspunkt i GRI Standards, gjordes en värdering av hur viktig respektive aspekt är för Elektroskandia, med avseende på påverkan/risk/möjlighet. Därefter gjordes en värdering utifrån ett intressentperspektiv för var och en av nyckelintressenterna. Intressenternas sammantagna värdering har sedan beräknats till ett medelvärde.

Allra högst värderades kundnöjdhet. Nöjda kunder är en förutsättning för att nå alla övriga mål. Ekonomiskt resultat värderades som mycket viktigt för samtliga – för att kunna arbeta långsiktigt krävs stabil lönsamhet. Därefter kom att lagar och bestämmelser följs. Genom god efterlevnad av lagar och bestämmelser kommer vi att handla etiskt korrekt och ha en hög miljöstandard. Vi betraktar svensk lagstiftning som stark och vi är övertygade om att detta är viktigt för våra intressenter.

Ledningsgruppens bedömning fastställd under hösten 2021. Värdering av hållbarhetsaspekter: Aspekter i den övre högra rutan bedöms som väsentliga för Elektroskandia.

Elektroskandias värdekedja

Inköp, försäljning, lager samt stödfunktioner som personal-, ekonomi-, marknadskommunikation-, eftermarknads- och IT-avdelning är värdekedjans delar inom Elektroskandia. Vi ser stor påverkansmöjlighet i samtliga av dessa delar.

Vi samarbetar med elva transportbolag och med dessa för vi årliga avtalsförhandlingar. Transportutsläpp är ett viktigt påverkansområde: dessa värden redovisas till oss och vi har en noggrann uppföljning.

Våra kunder finns inom byggsektorn i form av små och stora elektrikerföretag, inom stat och kommun, industri, bygg och fastighet men också i form av återförsäljare och deras kunder. Vi tar ansvar genom god kundkommunikation – vi föreslår alternativ i form av aktivt hållbara produkter, men respekterar kundens beslut och tillhandahåller kundens val.

Arbetsgruppen kom fram till några skillnader i värderingen jämfört med tidigare år. Här kommer de viktigaste förändringarna jämfört med tidigare resultat av väsentlighetsanalys:

  • Kompetensutveckling är fortfarande viktigt, men värderades lite lägre.
  • Att uppfylla lagar och bestämmelser har ökat i betydelse.
  • Hantering av avfall har ökat i betydelse.

Att en aspekt värderats som mindre viktig innebär inte att vi och våra intressenter anser att den är mindre viktig generellt, utan beror främst på att våra möjligheter att påverka aspekten i vår verksamhet är lägre än övriga.

Hur vi påverkar leverantörerna kan du läsa mer om under fliken Produkter och tjänster.

Årlig kundundersökning

Vi genomför årligen en kundundersökning genom telefonintervjuer. Vi har genomfört denna undersökning i mer än 15 år och har därmed en kontinuitet och historik på de frågeställningar där vi låter kunderna betygsätta Elektroskandia på en femgradig betygsskala i jämförelse med våra konkurrenter på marknaden.

NKI totalt 2022

Mål

Målet är att förbättra oss för varje år och överträffa vårt egna NKI.

NKI

Vissa frågor är generella för Elektroskandia och svåra för regionerna att påverka. Andra frågor är mer eller mindre direkt kopplade till respektive region. Frågorna som är kopplade till region utgör grunden för NKI för respektive region.

Betygsskala

Excellent: > 4,05, Mycket bra: 3,85 – 4,04, Bra: 3,65 – 3,84, Godkänd: 3,45 – 3,64, Underkänd: < 3,44.

Urval

Elektroskandia har försett vår samarbetspartner IFE Market & Management AB med kunduppgifter innehållande bland annat företagsnamn, personnamn och omsättningssiffror. Urvalet har därefter skett slumpmässigt bland kunderna. 

Antal intervjuade

IFE har intervjuat totalt 650 kunder fördelat på områdena Elinstallation, Industri, Elnät och Telekom.

Förbättringsåtgärder

Initierade åtgärder som genomförs i organisationen för att vi ska bli än bättre och stärka vårt erbjudande och service ytterligare gentemot våra kunder.

  • Implementering av butiksguide och digitala utbildningsaktiviteter med butiksmedarbetare inom respektive Region. Ökad förståelse bland våra medarbetare för fortsatt högt engagemang, ökad kunskap samt ordning och reda.
  • Fortsatt fokus kring emballage och transporter utifrån miljöaspekt. Vi har idag utifrån data och statistik en kundrapport där vi snabbt och enkelt får en samlad bild över kundens köpbeteende samt den faktiska CO2-påverkan utifrån transporterna. Med den tillgängliga statistiken för vi ett resonemang kring utfallet samt diskuterar hur vi tillsammans med bättre planering kan åstadkomma en förändring till det bättre med mindre CO2-påverkan.
  • Företagspresentation med tydligare budskap gentemot kunden för att aktivt sälja in våra mervärden, globalt ledande aktör, logistisk kvalitet, teknisk kompetens, hållbarhet, tjänsteerbjudande, långsiktighet – allt för ett än mer konkurrenskraftigt erbjudande.
  • Ett utökat presentationsunderlag utifrån vårt hållbarhetsarbete där vi aktivt utbildar vår säljkår i framställan och presentation gentemot våra kunder.
  • Få fler kunder att aktivt använda ES App med exempelvis ökad användning av självskanning i butik. Aktivt arbete med att ständigt förbättra våra digitala verktyg, som webb och app, med en rad genomförda förbättringsåtgärder för att förfina sökfunktionen och därmed underlätta för våra kunder. Utbildningspaket (Train the Trainer) kring de många funktioner och hjälpmedel som finns på vår webb. Där syftet är att i första hand aktivt utbilda vår säljkår för en ökad förståelse och trygghet med ambition om att i sin tur kunna informera våra kunder löpande i den dagliga dialogen.

Strategi, styrning & uppföljning

Hållbarhet för Elektroskandia omfattar ekonomiska och sociala frågor samt miljöfrågor. Lönsamhet är nödvändigt för att driva företaget på lång sikt och vi får ett bättre samarbete med våra intressenter när vi tar hänsyn till sociala frågor och miljöfrågor.

Hållbarhetsarbetet på Elektroskandia bygger på följande:

  • Vår vision, som beskriver företagets långsiktiga strategiska inriktning.
  • Vår affärsidé, som förklarar vad vi gör.
  • Vårt miljö- och kvalitetsarbete, som har pågått sedan 1995.
  • Våra miljö- och kvalitetsmål justeras efter utvärdering minst en gång per år. Dessutom följs de upp varje månad vid företagsledningens resultatmöte samt i den verksamhet som fastställt målen.
  • Miljömålen fastställs efter en miljöutredning. Den senaste versionen gjordes under våren 2020. Vår miljö- och kvalitetspolicy är sedan 2016 omformulerad till en hållbarhetspolicy.
  • De värderingar vi identifierade, diskuterade och skrev ner mellan 2011–2013 och som vi alla återkommer till i det vardagliga arbetet är:
    kundfokus, vilja att leda och vinna, entreprenörskap, laganda och långsiktighet.
  • Den första versionen av uppförandekoden för våra anställda fastställdes 2013. Den ses över och diskuteras varje år. 2017 gick vi över till vårt moderbolags uppförandekod.
  • Ständigt pågående dialog med våra ägare, kunder, leverantörer och medarbetare i syfte att fortsätta utvecklas inom hållbarhet.
  • Långsiktiga mål 2021–2026 och tillhörande strategi samt årets budgeterade mål.

Diagrammet visar företagets övergripande organisation och vilka enheter som finns representerade i företagsledningen. Styrelsen består av 10 ledamöter, 1 kvinna och 9 män, varav 8 är utsedda av moderbolaget och två av fackförbunden.

Huvudsyftet med Elektroskandias ledningssystem…

…är att uppfylla kunders, myndigheters, ägares, leverantörers och anställdas krav vid framtagning och leverans av våra produkter och tjänster, samt till styrning av verksamheten.

Ett annat syfte med ledningssystemet är att underlätta styrningen av verksamheten så att alla processer löper smidigare och att de ständigt utvecklas.

Plan och uppföljning

Ledningsgruppen fastställer varje höst en verksamhetsplan för nästkommande år. Planen är en del av företagets strategi och omfattar fem år. De väsentliga hållbarhetsfrågorna diskuteras också och målsätts i detta arbete. Ledningsgruppen sammanträder regelbundet för måluppföljning och eventuella korrigerande åtgärder samt för att diskutera och hantera de intressekonflikter som kan ha uppstått eller har eskalerats till ledningen. Varje avdelning följer upp de mål och strategier som är satta inom sin respektive aspekt.

Två gånger per år träffas den utökade ledningen som inbegriper samtliga verksamhetschefer (cirka 50 ledare). Dessa möten är viktiga för att diskutera och förankra de långsiktiga målen.

Elektroskandias ledningssystem är certifierat enligt ISO 9001:2015, ISO 45001:2018 och ISO 14001:2015 samt STEMFS.2014:2.

Ledningssystemet granskas också av våra interna revisorer vid intern revision. Alla butiker och vårt centrallager revideras inom en tvåårsperiod och övriga funktioner under en treårsperiod.

Våra internrevisorer hade följande fokusfrågor under 2022:

  • Kunskap om var och hur vi lagrar viktiga dokument.
  • Vilken princip som används för lagring av olika dokument (interna, publika, koncerngemensamma och behörighetsstyrda).

Ledningsgruppen utvärderar och bedömer ledningssystemets effektivitet och lämplighet varje år. I förändringsarbete tas hänsyn till försiktighetsprincipen, artikel 15 från Riodeklarationen.

Vår ambition är att undvika negativ miljöpåverkan genom att förutse och justera vårt agerande om så är möjligt.

Intressenter & intressentdialog

Lyhördhet för våra intressenters synpunkter och behov är centralt för Elektroskandias verksamhet. Därför är det självklart för oss att föra kontinuerlig dialog med våra viktigaste intressentgrupper. Under hösten 2021 fastställde företagsledningen att de fyra nyckelintressenter samt två grupper som inte är nyckelintressenter, men som ändå anses viktigare än övriga som identifierades under 2015–2020, fortfarande är de viktigaste. Våra nyckelintressenter är de intressentgrupper som vi bedömer har störst inflytande över och/eller de som påverkas mest av Elektroskandias verksamhet.

Våra fyra nyckelintressenter är:
 
Övriga intressentgrupper

Två övriga intressentgrupper som anses utgöra ett mellanskikt (det vill säga inte nyckelintressenter, men viktigare än övriga intressenter) är: