Ekonomi och affärsetik

Ekonomiska aspekter – Varför är de väsentliga för oss?

För att vara konkurrenskraftiga över tid, och för att säkerställa vår överlevnad, behöver vi bygga upp en pålitlig lönsamhet. Vi behöver fortsätta att inge förtroende så att våra kunder och leverantörer ser oss som förstahandsval. Vi strävar efter att med system och gedigen erfarenhet bidra till ökad effektivitet och lönsamhet, även i våra kunders inköps- och säljorganisationer. Vi är således en viktig länk mellan tillverkare och slutkund. Vår ambition är att vara mycket mer än en passiv länk i en kedja.

Hur hanterar vi dem?

Vi arbetar ständigt med att förbättra kundvärdet samt att öka vår effektivitet för att kunna möta upp omvärldens och kundernas förändrade beteenden med bibehållen stabilitet och lönsamhet. Vi har också arbetat mot att bland annat säkra vår position, stärka hållbarhetsintegreringen och öka kompetensöverföringen genom ökad intern rörlighet. Vi investerar i tillgänglighet, transparens och kvalitet. Det är viktigt för oss att våra kunder ges möjlighet att göra upplysta val och förstå våra produkter. Det är faktorer som ökar kundvärdet.

Etiskt företagande är en förutsättning för god samverkan mellan Elektroskandia och våra partners. Vi vill vara en förebild även inom dessa områden på vår marknad. Sveriges lagstiftning är grunden för Elektroskandias arbete inom affärsetik och korruption. Företagets värderingar och uppförandekod är viktiga byggstenar i arbetet. En koncerngemensam utbildning säkerställer att anställda har uppdaterade kunskaper i uppförandekoden. Dessa utbildningar är obligatoriska och en del av vår on-boarding process. Arbetet med att utbilda befintliga anställda har pågått sedan 2018.

Sponsring och välgörenhet sker endast med central förankring för att förebygga risk för mutor.

Kontroll av efterlevnad

Elektroskandias revisorer för kvalitet och miljö genomförde revisioner och kontrollerade då också efterlevnad av uppförandekod. Ingen avvikelse som berörde affärsetik eller anti-korruption noterades.

Anmälan om oegentligheter (klagomål)

Anställda informeras i uppförandekoden hur de kan framföra misstanke om oegentligheter, och att de inte kommer att utsättas för repressalier för att de har framfört dessa. Det har under året inte inkommit några klagomål till Elektroskandia gällande samhällspåverkan (lokalsamhälle), miljö eller mänskliga rättigheter.

Kunders och leverantörers integritet

Inga bekräftade klagomål gällande överträdelse mot kundintegriteten har konstaterats. För att säkerställa att kund- och leverantörsuppgifter hanteras med integritet hanteras dessa av en centraliserad grupp. Kunduppgifter hanteras av säljsupportorganisationen som är särskilt utbildad i hur registrering och borttagning ska ske. Samma rutin följs med leverantörsuppgifter för inköpsorganisationen.