Väsentlighet & väsentlighetsanalys

För oss på Elektroskandia innebär begreppet ”hållbarhet” ett kontinuerligt kvalitetsarbete inom flera områden: Ekonomi, sociala frågor samt kvalitets- och miljöfrågor där vi inbegriper frågor om mänskliga rättigheter och arbetsmiljö. God lönsamhet är självklart en förutsättning för att driva vårt företag vidare på lång sikt. Vi får ett bättre samarbete med våra medarbetare och övriga intressenter om vi tar hänsyn till sociala frågor samt väger in kvalitets- och miljöaspekter. Ambitionen för Elektroskandia är att hållbarhet ska vara en integrerad del av vår affär. Vi strävar mot en hållbar affär, inte affär och hållbarhet vid sidan av. För att detta ska kunna lyckas måste alla våra intressenter vara med på resan.

Hållbarhet betyder olika saker beroende på vem du frågar på Elektroskandia:

  • HR Businesspartner (specialister på personalfrågor) arbetar för att säkerställa lika rättigheter, en låg personalomsättning och låg sjukfrånvaro.
  • Våra logistiker strävar efter en varutillgänglighet som leder till lägre utsläpp från transporter.
  • Säljavdelningen arbetar för långsiktiga kontrakt, där kunden ser fördelar av sammanhållna leveranser vilket leder till lägre miljöpåverkan.
  • Våra inköpare strävar efter samarbeten med leverantörer som följer FN:s ”Global compacts” 10 principer.

Workshop för att fastställa viktiga hållbarhetsfrågor för Elektroskandia

För att identifiera Elektroskandias viktigaste hållbarhetsfrågor uppdaterades i maj 2023 vår väsentlighetsanalys av företagsledningen och en grupp medarbetare som representerade hela organisationen. Det var sjätte gången sedan den ursprungligen togs fram 2015.

Utifrån en bruttolista med hållbarhetsaspekter och med utgångspunkt i GRI Standards, gjordes en värdering av hur viktig respektive aspekt är för Elektroskandia, med avseende på påverkan/risk/möjlighet. Därefter gjordes en värdering utifrån ett intressentperspektiv för var och en av nyckelintressenterna. Intressenternas sammantagna värdering har sedan beräknats till ett medelvärde.

Vi uppfattar att samtliga nyckelintressenter finner att kundnöjdhet är mycket viktigt. Lagar och bestämmelser är också högt rankat. Genom god efterlevnad av lagar och bestämmelser kommer vi att handla etiskt korrekt och ha en hög miljöstandard. Vi betraktar svensk lagstiftning som stark och vi är övertygade om att detta är viktigt för våra intressenter.

Att en aspekt värderats som mindre betydande innebär inte att den är mindre viktig generellt. Vi har värderat aspekterna utifrån vad vi tror att våra intressenter värderar som viktigast för Elektroskandia att jobba med och var vi kan påverka mest / minst.

Hur vi påverkar leverantörerna kan du läsa mer om i avsnittet Produkter och tjänster.

 

Bedömd av arbetsgruppen och fastställd av ledningen under våren 2023. Dessa aspekter har värderats som väsentliga för Elektroskandia.

Elektroskandias värdekedja

Inköp, försäljning, lager samt stödfunktioner som personal-, ekonomi-, marknadskommunikation-, eftermarknads- och IT-avdelning är värdekedjans delar inom Elektroskandia. Vi ser stor påverkansmöjlighet i samtliga av dessa delar.

Vi samarbetar med elva transportbolag och med dessa för vi årliga avtalsförhandlingar. Transportutsläpp är ett viktigt påverkansområde: dessa värden redovisas till oss och vi har en noggrann uppföljning.

 

Våra kunder finns inom byggsektorn i form av små och stora elektrikerföretag, inom stat och kommun, industri, bygg och fastighet men också i form av återförsäljare och deras kunder. Vi tar ansvar genom god kundkommunikation: vi föreslår alternativ i form av produkter och tjänster som kan reducera negativ påverkan, men respekterar kundens beslut och tillhandahåller kundens val.

Klimatutsläpp

Elektroskandia är via moderbolaget Sonepar anslutna till global compact och har klimatmål validerade av science-based targets. Målet är att minska våra utsläpp i scope 1 och 2 med 46,2% till 2030 med 2019 som basår och i scope 3* med 13,5% till 2030 med 2019 som basår. För vissa delar av beräkningarna har vi väldigt bra och detaljerade data, medan vi för vissa andra delar får använda oss av genomsnitt och några antaganden. Dessa områden är energianvändning för somliga av våra butiker samt utsläpp från godstransporter för våra inköp. För energianvändningen i butiker använder vi metoden som beskrivs på sidan 22. Våra utsläpp av växthusgaser återfinns till allra största del (över 90%) i scope 3. Under scope 3 så ligger majoriteten av utsläppen i scope 3 uppströms där transporterna från våra leverantörer är den största posten.

Våra totala utsläpp under 2023 uppgick till 10.832 ton. Av dessa var 960 ton i scope 1 och 2 (market based) och våra utsläpp i scope 3* uppgick till 9.872 ton. Ökningen från 2022 i scope 1 och 2 beror till största del på ökat energibehov på grund av kall vinter och nyetableringar samt uppdaterad beräkningsmodell i vårt rapporteringsverktyg. På grund av detta är det svårt att använda siffrorna för jämförelse mellan åren. För att få en rättvis bild behöver man analysera detaljerna bakom siffran.

Exempel på åtgärder inom dessa områden kan hittas under respektive avsnitt samt i hållbarhetsrapporten.

Vi rapporterar våra utsläppssiffror till moderbolaget i ett verktyg som är gemensamt för alla koncernens bolag. Detta för att säkerställa att alla länder rapporterar på samma sätt. För att säkerställa att vi ligger i linje med målen rapporteras åtgärder för utsläppsminskning också in. Sedan vi började mäta 2019 har vi fått successivt bättre kvalitet på vår data och åtgärder på plats för att reducera utsläppen. Gällande scope 3 baserar vi våra beräkningsmetoder på vikt, transporterat avstånd och fordonstyp. Vi använder systemdata för produkternas vikt, samlar in information om avstånd och transportslag från leverantörerna och gör därefter beräkningar.

Ton utsläpp under 2023

Ökad återvinning och återbruk av material för att minska avfallsmängder.

Intensifierat samarbete och kravställning på leverantörer för fossilfria och effektiva transporter.

Fortsatt fokus på fossilfria transporter till våra kunder.

Årlig kundundersökning

Mål

Målet är att förbättra oss för varje år och överträffa vårt eget NPS.

Undersökningsform

Vi genomförde för tredje året en kundundersökning genom webbenkät.

Resultat

En poäng på 50 i NPS betyder att företaget har en mycket hög nivå av kundnöjdhet och lojalitet.

Urval

Elektroskandia har försett vår samarbetspartner IPSOS med kunduppgifter innehållande bland annat företagsnamn, personnamn och omsättningssiffror. Urvalet har därefter skett slumpmässigt bland kunderna.

Antal intervjuade

Enkäten skickas ut kvartalsvis till 1.000 slumpvisa kunder.

 

NPS totalt 2023

%

Svarsfrekvens

  • 2021
  • 2022
  • 2023

Förbättringsåtgärder

Initierade åtgärder som genomförs i organisationen för att vi ska bli än bättre och stärka vårt erbjudande och service ytterligare gentemot våra kunder.

  • Vi har ett fortsatt fokus kring emballage och transporter utifrån miljöaspekt. Med hjälp av data och statistik ifrån våra speditörer har vi skapat en kundrapport. Där kan vi enkelt få en samlad bild över kundens köpbeteende samt faktisk CO2-påverkan från genomförda leveranser och transporter. Med den tillgängliga statistiken diskuterar vi tillsammans hur vi kan planera för en lägre CO2-påverkan.
  • Genomlysning av introduktionsprocessen för nyanställda för att säkerställa att alla våra medarbetare får nödvändig information om företaget, våra aktuella processer och olika systemstöd.
  • Med hjälp av Marknadsorganisationen genomförs det olika produktutbildningar, seminarium och utskick av nyhetsbrev. Detta säkerställer en löpande information kring sortimentsuppdateringar, nya produkter och ny teknik. Ambitionen är att försäljningsorganisationen ska vara uppdaterad och således kan hjälpa våra kunder på bästa sätt.
  • Vi har löpande förbättrat innehållet i vår företagspresentation med ett tydligare budskap gentemot våra kunder, för ett än mer konkurrenskraftigt erbjudande. Detta genom att aktivt sälja in våra mervärden såsom globalt ledande aktör, logistisk kvalitet, teknisk kompetens, hållbarhet, tjänsteerbjudande och långsiktighet. Större fokus och ett utökat presentationsunderlag om vårt hållbarhetsarbete. Där har vi även initierat utbildningar som kommer att genomföras under 2024 med ambition om att bli än bättre i kunddialogen kring hållbarhet.
  • Ett fortsatt aktivt arbete med att förbättra funktionalitet och sökfunktioner inom våra digitala verktyg, som Web och App. Vi ser som ett resultat en fortsatt ökad användning av självscanning i butik.
  • Moderniseringen och re-lokalisering av våra butiker fortsätter. Säkerställer vår geografiska positionering på de orter där vi ser det som strategiskt viktigt att finnas, utifrån helhetserbjudandet gentemot våra kunder.

 

Strategi, styrning & uppföljning

Hållbarhet för Elektroskandia omfattar ekonomiska och sociala frågor samt kvalitets- och miljöfrågor. Lönsamhet är nödvändigt för att driva företaget på lång sikt och vi får ett bättre samarbete med våra intressenter när vi tar hänsyn till sociala frågor och miljöfrågor.

Hållbarhetsarbetet på Elektroskandia bygger på följande:

Vår vision, som beskriver företagets långsiktiga strategiska inriktning.

Vår affärsidé, som förklarar vad vi gör.

Vårt miljö- och kvalitetsarbete, som har pågått sedan 1995.

Våra miljö- och kvalitetsmål justeras efter utvärdering minst en gång per år. Dessutom följs de upp varje månad vid företagsledningens resultatmöte samt i den verksamhet som fastställt målen.

Miljömålen fastställs efter en miljöutredning som görs vart fjärde år. Den senaste versionen gjordes under våren 2020. Vår miljö- och kvalitetspolicy är sedan 2016 omformulerad till en hållbarhetspolicy.

De värderingar vi identifierade, diskuterade och skrev ner mellan 2011–2013 och som vi alla återkommer till i det vardagliga arbetet är: kundfokus, vilja att leda och vinna, entreprenörskap, laganda och långsiktighet.

Den första versionen av uppförandekoden för våra anställda fastställdes 2013. Den ses över och diskuteras varje år. 2017 gick vi över till vårt moderbolags uppförandekod.

Ständigt pågående dialog med våra ägare, kunder, leverantörer och medarbetare i syfte att fortsätta utvecklas inom hållbarhet.

Långsiktiga mål 2022–2027 och tillhörande strategi samt årets budgeterade mål.

Koncerngemensamma mål som exempelvis utsläppsmål enligt science-based targets.

Diagrammet ovan visar företagets övergripande organisation och vilka enheter som finns representerade i företagsledningen. Styrelsen består av 7 ledamöter: 1 kvinna och 6 män, utsedda av moderbolaget. Därtill kommer 1 suppleant (man), också utsedd av moderbolaget, samt 2 arbetstagarrepresentanter (män) utsedda av fackförbunden. I exempelvis årsredovisningen, not 3, ingår inte arbetstagarrepresentanterna i styrelsen, varför vi här hänvisar till 7 ledamöter.

Huvudsyftet med Elektroskandias ledningssystem…

…är att uppfylla kunders, myndigheters, ägares, leverantörers och anställdas krav vid framtagning och leverans av våra produkter och tjänster, samt till styrning av verksamheten.

Ett annat syfte med ledningssystemet är att underlätta styrningen av verksamheten så att alla processer löper smidigare och att de ständigt utvecklas.

Elektroskandias ledningssystem är certifierat enligt ISO 9001:2015, ISO 45001:2018 och ISO 14001:2015 samt STEMFS.2014:2.

Ledningssystemet granskas årligen av DNV Business Assurance Sweden AB. De avvikelser och observationer som hittas hanteras av berörd part i organisationen. Under 2023 hittades 8 mindre avvikelser och 4 observationer. Det granskas också av våra interna revisorer vid intern revision. Alla butiker och vårt centrallager revideras inom en tvåårsperiod och övriga funktioner under en treårsperiod.

Ledningsgruppen utvärderar och bedömer ledningssystemets effektivitet och lämplighet varje år. I förändringsarbete tas hänsyn till försiktighetsprincipen, artikel 15 från Riodeklarationen.

Vår ambition är att undvika negativ miljöpåverkan genom att förutse och justera vårt agerande om så är möjligt.

Intressenter & intressentdialog

Lyhördhet för våra intressenters synpunkter och behov är centralt för Elektroskandias verksamhet. Därför är det viktigt för oss att föra kontinuerlig dialog med våra viktigaste intressentgrupper. Under våren 2023 fastställde företagsledningen att fem nyckelintressenter samt två grupper som inte är nyckelintressenter, men som ändå anses viktigare än de övriga, är de viktigaste. Detta är ett tillägg på en nyckelintressent mot de som identifierades under 2015–2020 och denna intressent är myndigheter. Våra nyckelintressenter är de intressentgrupper som vi bedömer har störst inflytande över och/eller de som påverkas mest av Elektroskandias verksamhet. Nästa uppdatering av intressenter kommer att genomföras enligt plan efter att påverkan från införandet av CSRD-direktivet fastställts.

Våra fem nyckelintressenter är:
Övriga intressentgrupper

Två övriga intressentgrupper som anses utgöra ett mellanskikt (det vill säga inte nyckelintressenter, men viktigare än övriga intressenter) är: