Ekonomi och affärsetik
Ekonomiska aspekter – Varför är de väsentliga för oss?
För att vara konkurrenskraftiga över tid, och för att säkerställa vår överlevnad, behöver vi bygga upp en pålitlig lönsamhet. Vi behöver fortsätta att inge förtroende så att våra kunder och leverantörer ser oss som förstahandsval. Vi strävar efter att med system och gedigen erfarenhet bidra till ökad effektivitet och lönsamhet, även i våra kunders inköps- och säljorganisationer. Vi är således en viktig länk mellan tillverkare och slutkund. Vår ambition är att vara mycket mer än en passiv länk i en kedja.
Hur hanterar vi dem?
Under året har vi fortsatt fokus på att förbättra kundvärdet samt att öka vår effektivitet. Detta har varit väsentligt för att kunna möta upp omvärldens och kundernas förändrade beteenden med bibehållen stabilitet och lönsamhet. Vi har också arbetat mot att bland annat säkra vår position, stärka hållbarhetsintegreringen och öka kompetensöverföringen genom ökad intern rörlighet. Vi har fortsatt att investera i tillgänglighet, transparens och kvalitet. Det är viktigt för oss att våra kunder ges möjlighet att göra upplysta val och förstå våra produkter. Det är faktorer som ökar kundvärdet.
All finansiell information finns tillgänglig i vår årsredovisning rapporterad till bolagsverket. Av översikten nederst på sidan 13 framgår var information kan hittas om den saknas i översikten. Ex: ÅR Not 3 innebär att denna information finns tillgänglig i vår årsredovisning rapporterad till bolagsverket.
Etiskt företagande är en förutsättning för god samverkan mellan Elektroskandia och våra partners. Vi vill vara en förebild även inom dessa områden på vår marknad.
Sveriges lagstiftning är grunden för Elektroskandias arbete inom affärsetik och korruption. Företagets värderingar och uppförandekod är viktiga byggstenar i arbetet. Av uppförandekoden för de anställda framgår bland annat att intressekonflikter omgående ska rapporteras så att medarbetaren får hjälp att hantera dessa. Det finns en koncerngemensam utbildning som säkerställer att anställda kontinuerligt får utbildning. Dessa utbildningar är obligatoriska och en del av vår on-boarding process.
Alla nyanställda delges uppförandekoden i samband med anställning. Sponsring och välgörenhet sker endast med central förankring för att förebygga risk för mutor.
Anmälan om oegentligheter (klagomål)
Anställda informeras i uppförandekoden hur de kan framföra misstanke om oegentligheter, och att de inte kommer att utsättas för repressalier för att de har framfört dessa. Det har under året inte inkommit några klagomål till Elektroskandia gällande samhällspåverkan (lokalsamhälle), miljö eller mänskliga rättigheter.
Kontroll av efterlevnad
Elektroskandias revisorer för kvalitet och miljö genomförde revisioner och kontrollerade då också efterlevnad av uppförandekod. Ingen avvikelse som berörde affärsetik eller anti-korruption noterades. Se tabellen på sidan 12 för antal revisioner för åren 2021–2023.
Kunders och leverantörers integritet
Inga bekräftade klagomål gällande överträdelse mot kundintegriteten har konstaterats. För att säkerställa att kund- och leverantörsuppgifter hanteras med integritet hanteras dessa av en centraliserad grupp. Kunduppgifter hanteras av säljsupportorganisationen som är särskilt utbildad i hur registrering och borttagning ska ske. Samma rutin följs med leverantörsuppgifter för inköpsorganisationen.