Vimmerby Elektriska har valt att använda sig av Elektroskandias logistiktjänst kundunikt lager. Målsättningen är att montörerna ska kunna nyttja tiden bättre och arbeta effektivare.

Vimmerby Elektriska har 21 montörer, man är inriktade mot företag och framför allt industrier i Vimmerby, Hultsfred med omnejd.

– Vi arbetar med ett antal stora företag som till exempel IKEA, Arla, BoKlok och Metallfabriken Ljunghäll. Det är dels underhållsarbeten dels projekt, säger Alexander Henningsson, projekterare på Vimmerby Elektriska.

Insåg fördelarna

Företaget har länge varit kund hos Elektroskandia men i år har samarbetet fördjupats.

– Det var Elektroskandias säljchef Cristoffer Lundberg och butiksansvarige i Oskarshamn Alexander Johansson som först lanserade idén med kundunikt lager för oss. Vi insåg snabbt fördelarna med att ha de artiklar vi löpande behöver hemma på våra egna lagerhyllor, utan att själva behöva köpa in lagret. Tidigare så fick vi lägga tid på att åka till närmsta elgrossist och hämta artiklar eller beställa och vänta till leverans nästa dag, säger Alexander Henningsson.

Industriprodukter

Nästa steg var att de ansvariga på Vimmerby Elektriska och Elektroskandia tillsammans gick igenom förutsättningarna och tittade över vilka artiklar som skulle finnas på lagret.

– Förutom artiklar som är allmänt gångbara, som till exempel strömbrytare, uttag etc. så har vi lagt upp en hel del industriprodukter som kontaktorer och kopplingslådor. Totalt omfattar lagret 540 st artiklar, säger Alexander Johansson.

Tre veckor att komma igång

Efter att sortimentet var bestämt tog det cirka tre veckor innan det kundunika lagret var igång.

– Vi fick hem lagret i omgångar under en vecka och hade då innan förberett och gjort plats för artiklarna i en speciell avdelning i våra lokaler. Tobias Andersson från Elektroskandias logistikavdelning kom sen ner och hjälpte oss med att märka upp hyllorna med streckkodsetiketter och att lägga upp artiklar på hyllorna. Han hade även en genomgång med alla montörer och visade bland annat hur det fungerar med att skanna artiklar via appen i mobilen, säger Alexander Henningsson och fortsätter:

– Vi har nu kört det här i några veckor, det fungerar riktigt bra och vi uppskattar enkelheten. Alla har börjat vänja sig och det är smidigt med appen. Lagret fylls på automatiskt och vi slipper tänka på att beställa artiklar om det inte är något speciellt som behövs. Med vårt kundunika lager har vi fått en effektivare hantering och kan i större utsträckning koncentrera oss på jobben ute hos våra kunder.

 

Kundunikt lager – så här fungerar det!

För att få reda på mer kring Elektroskandias erbjudande kundunikt lager och hur det fungerar fick vi en pratstund med Mats Westerdahl, chef Logistiktjänster på Elektroskandia.

Vad innebär det med ett kundunikt lager?
– Det innebär att Elektroskandia lägger ett lager hos kund där vi äger artiklarna till dess att kunden skannar ut dom, likt en butik. Det absolut vanligaste är att kunden har lager i sin egen lokal. Att ha lagret i en container kan vara en smidig lösning på projekt där det ofta är trångt med plats och man kanske inte har tillgång till ytor och hyllor. Vi börjar även se ett ökat intresse för att ha lager i kundens servicebilar, då en del montörer utgår hemifrån och kanske inte kommer förbi sin filial på morgonen.

Vilka är fördelarna för kunderna?
– Det finns flertalet fördelar men de mest påtagliga är att man har omedelbar tillgång till artiklar utan att behöva lägga tid på att åka till en butik eller binda kapital på att köpa in produkter och lägga på ett eget lager. Utöver det så behöver inte kunden riskera att köpa produkter som de sedan inte kommer använda och som antingen skall returneras eller som i många fall hamnar på en ”bra att ha”-hylla där de glöms bort och så småningom behöver slängas. En annan positiv effekt är att man i de flesta fall får bättre kontroll och ordning på sitt material och vart det används.

Vilka typer av företag har denna typ av lager?
– Alla typer av företag kan ha ett kundunikt lager, dock är det vanligt med dem som har serviceverksamheter eller som ligger på orter där det är långt att åka för att köpa material från en butik. Där vi ser ökningen för tillfället är hos installationsfirmor och hos Tele, Data, Säkerhetsföretag

Hur många kundunika lager har ni igång i dag?
– Vi har i dagsläget 153 stycken kundunika lager runt om i Sverige.

Hur går man tillväga för att bestämma artiklar?
– Artikellistan bestäms mellan säljare och kund och normalt brukar man utgå ifrån de artiklar som kunden normalt handlar och som de behöver för sina dagliga behov. Normalt brukar de flesta lager ligga på mellan 200 till 300 artiklar men spannet är stort mellan det minsta och det största lagret vi har. Det finns ingen nedre gräns för hur många artiklar man kan ha men det brukar inte bli lönsamt om man har under 30 artiklar och åt andra hållet så blir det ofta svårt att hantera om man har för många artiklar. Av erfarenhet ser vi att har man uppåt 800 artiklar så är det svårare att hålla ordning på lagret.

Hur snabbt går det att köra igång från det att man bestämt sig?
– Vi försöker vara igång med ett nytt lager mellan 2 till 3 veckor efter att kund och säljare har kommit överens om affären.

Hur fungerar det med igångkörningen av det kundunika lagret?
– Till varje lager finns en dedikerad person i min grupp som är ansvarig för att starta upp lagret och sedan sköta den dagliga kontakten med kunden kring lagret. Vid uppstart så kontaktar vi kunden och planerar in när vi skall komma dit och sätta upp lagret och när vi skall börja fylla på med artiklar. Väl på plats så sätter vi upp hyllor om det behövs, hyllkantslister med streckkoder och lägger sedan upp artiklarna på sina platser i lagret.
– Den dedikerade personen i mitt team som lägger upp lagret är även den som utbildar kunden i hur man använder lagret, hur det fungerar med påfyllningar etc. Vi försöker också att vara på plats med täta mellanrum i början för att se till att det fungerar på bästa sätt för kunden.
Hur sköts utplockning av artiklar/skanning?
– Antingen så plockar kunden ut artiklarna med hjälp av en specifik app, som heter Kundlager, i sin telefon eller så använder man en handskanner som vi placerat ut på plats.

När faktureras artiklarna?
– Varje utplock eller köp från lagret genererar en faktura som sedan faktureras enligt samma rutiner som vanligt hos den kunden, oavsett om det är EDI, PDF, samlingsfaktura eller annan modell
Hur fylls lagret på?
– Lagret fylls på automatiskt via beställningspunkter, då vi levererar nya artiklar så att rätt antal alltid finns på hyllan. Kundens lagersaldo finns alltid tillgängligt i telefonen eller på webben.

Vad kostar det?
– Konceptet kan ibland låta dyrare än vad det är men är om du frågar mig väldigt billigt, om man räknar på vilka kostnader man kan spara i sin verksamhet i form av tid och bättre kontroll. Kostnaden är inte en fast kostnad utan beror på vilket bredd och djup kund önskar på sitt lager, det vill säga hur många artiklar och hur stort lagervärde som det genererar. Sedan finns det självklart olika tillval som container och handskanner som kostar utöver denna grundkostnad.

Vem kontaktar man om man som kund är intresserad av ett kundunikt lager?
– Man tar kontakt med sin lokala säljare från Elektroskandia.